Antti Karppisen Joroisten Musiikkipäiville valmistamat pääkuvat ovat yltäneet FEP European Photographer of the Year -kilpailussa hopeasijalle sunnuntaina 1.5.2022. Kilpailussa oli mukana yli 2600 kuvaa, yli 300 ammattikuvaajalta 26 eri maasta. Tässä Antin blogi yhteisestä projektistamme:
Viime vuoden lopulla pöydälleni tuli projekti, jollaisia tulee harvoin vastaan. Joroisten Musiikkipäivien taiteellinen johtaja Jussi Merikanto ja festivaalipäällikkö Karin Keitel olivat tykästyneet aikaisempiin töihini ja ottivat minuun yhteyttä:
“Olen ollut hyvin inspiroitunut töistäsi ja siksi tiedustelen aikataulujasi ja kiinnostustasi. Joroisten Musiikkipäiville haen siis jatkossa pääkuvaa/julistetta, jossa aistii ohjelmiston tai musiikkipäivien hengen. Eli en halua pelkästään taiteilijan kasvokuvalla tai brändillä markkinointia vaan sisällöllä. Haen mielikuvituksen herättäjää taiteen sisältöjen äärelle. Itse pidin esim Minna-oopperan julisteesta, joka herätti mielikuvituksen lentoon ja kiinnostuksen teokseen.”
Olin heti myyty, koska tällainen mielikuvitusmaailmojen kuvittaminen on juuri omaa alaani. Toimeksianto oli myös haasteellinen, sillä tarkoitus oli luoda ainakin 3 kuvan kokonaisuus, joka avaisi tarinan mitä Musiikkipäivät edustaa: upeat lokaatiot, ainutlaatuiset artistit sekä ennenkaikea se tunne ja fiilis mitä kävijät kokevat kuunnellessaan näitä vaikuttavia teoksia. Ei mikään helpoin rasti kuvittaa valokuvauksen keinoin.
Inspiraatio iskee
Ensimmäisessä etäpalaverissa Jussi lainasi yhtä Lied -musiikin teosta “Der Erlkönig” eli Keijujen kuningas, joka on Johann Wolfgang von Goethen tunnetuimpia runoja.
“Ken ratsain ulkona yössä lie? Läpi viiman ja yön isä lastaan vie; isä piltin on kietonut kainalohon, yli suojan suo, syli lämmin on”
Kuten niin monesti minulle käy, näin samantien välähdyksen kuvasta mielessäni. Mieleeni avautuneen näkymän myötä kuvien konsepti alkoi syntymään jo tämän ensimmäisen keskustelun aikana. Näin mielessäni kuvan upeasta kartanon salista, jossa kuuntelijat haltijoituneena katsovat musiikkiesitystä. Salin seinä on repeytynyt auki ja muusikoiden takana näkyy synkkä metsä, jossa isä kuljettaa sairasta poikaansa ratsain. Soveltamalla tätä konseptia eri teoksiin pystyisimme sisällyttämään kuviin kaikki tarvittavat osa-alueet kertomaan mistä musiikkipäivillä on kyse.
Ensimmäinen teos
Projektiin valikoitui lopulta kolme upeaa lokaatiota, Joroisten kirkko, Torstilan kartanon navetan ylinen sekä Järvikylän kartano. Tässä ensimmäisessä julkaistussa kuvassa on Järvikylän kartano, jossa yleisö seuraa musiikkiesitystä lumoutuneena. Yleisöä kohti vuotaa musiikkiesityksen luoma jylhä merimaisema, jossa myrskyinen meri kaloineen ja mustekalan lonkaroineen luo illuusion toden ja tarun sekoittumisesta. “Enemmän kuin kuulet” ja “Musiikin takana on tarina” -sloganit avautuvat kuvan kautta aivan uudella tavalla.
Kuvasta voit löytää viitteitä esimerkiksi Oskari Merikannon “Merellä” -teokseen:
“Voi laivan myrsky murtaa,
Ja kenties uppoan.
Mutt’ sinut sielussani
Vien aallon pohjahan”
Jatkoa seuraa
Kokonaisuudessaan projektiin toteutettiin siis kolme erilaista kuvaa, joista jälkimmäiset kaksi julkaistaan myöhemmin. Seuraavien kuvien inspiraationa toimivat alussa kuvailemani “Keijujen kuningas” sekä Runebergin “Norden” -runo. Jos nämä teokset ovat sinulle tuttuja, arvaatko jo miltä seuraavat kuvat näyttävät?
”Minulle yhteydenoton jälkeiset palaverit olivat mahtavia luovuushetkiä. Yhdessä puhuimme festivaalista, tavoitteista, taiteesta, runoista, musiikista. Taianomaisia hetkiä kun Antilla välähti kuva ja hän alkoi meille sanoittamaan sitä. Minulle niistä sanoista nousi oman kuvittelun tuloksena oma kuva, poettiinen kuva. Mahtava oli odottaa mikä kuva näistä runoista avautui meille yhteiseksi Antin teoksena.”
-Jussi Merikanto, Joroisten Musiikkipäivien taiteellinen johtaja
“Suuret kiitokset yhteistyöstä, projekti sujui todella hienosti ja lopputulos ylitti odotuksemme. Ensimmäinen kuvista komeilee nyt Joroisten Musiikkipäivien verkkosivuilla ja pian viitostietä etelään ajelevat saavat Joroisten kohdalla varoa ojaan ajamista… Esittelemme hyvin ylpeinä tätä teosta, jota tulemme käyttämään pääkuvana markkinointiviestinnässämme.”
-Karin Keitel, Joroisten Musiikkipäivien festivaalipäällikkö